fredag 17 februari 2012

min arma arm..................

detta får tillfälligtvis bli min dagbok om cykelolyckan onsdag 8:e feb 2012.
det händer mycket i min absoluta närhet men här fokuserar jag på armen.
alltså: cykla omkull på väg från jobbetmöte. kände när jag "landa" att något gick sönder. fick ringt en jobbarkompis som frakta mig till båten och från båten körde min son mig till mölndals sjukhus. hade minst sagt ont. blev röntgad och som jag fattade det var överarmen av på 2 ställen. det visade sig när jag var på återbesök igår att det är 2 "skador". den är av under "kulan" och det har liksom lossat från benet där muskler är fästade.
för att återgå till mitt första möte med akuten så klipptes min skjorta upp i ryggen. naturligtvis hade jag på mig en som skulle dras över huvudet och det var inte att tänka på. jag fick stark smärtlindring i spruta och efter röntgen följde en sköterska med till apoteket inne på sjukhuset och hämtade ut min föreskrivna medicin.
jag fick en mitella med x-tra band över överarmen och kroppen så att armen är "fixerad". fick "tillstånd" att åka taxi hem. försökte få den att stanna vid min uppgång men språkförbistringar gjorde att han körde till där gps:en visade att han skulle lämna av mig.
hade in i norden ont på söndagen så jag blev körd till akuten igen av min son och fick starkare medicin att ta v.b. denna gång tyckte sjukhuset att jag kunde åka kommunalt, och det kunde jag ju.

igår - torsdag - var jag på återbesök, de skulle besluta om ev operation. röntgen kl 11 och läkaren 13.15.
jag är alltid i god tid så röntgen var klar innan 11.
blev satt i ett undersökningsrum 12.55 och 13.15 kom en sköterska in och sa
- då får du komma med här.
jag följde henne och fråga vart vi skulle.
- till sjukgymnasten.
- jag trodde jag skulle träffa läkaren
- har du inte gjort det?
- nä
- jasså, men han gav mig denna (viftandes med remissen till sjukgymnasten)
tillbaka till undersökningsrummet  och på vägen stod läkaren som nu följde med in i u-rummet.
han heter m a  och sköterskan sa sen när hon följde mig till sjukgymnasten att han är skicklig. och det är han säkert, men jag fatta inte riktigt vad han sa och när jag nu kollar på kallelsen till besöket får plötsligt uppmaningen att "vid behov av tolk kontakta ortopedi direkt" en stor betydelse.

har rngt mottagningen nu och väntar på att en sköterska ska ringa tillbaka för sjukgymnasten sa att det finns annan bra medicin som inte slår ut min "skalle". jag känner mig rätt deckad.
6 veckor då jag inte får belasta armen ett dugg. samtidigt måste jag röra den för att inte tappa funktionen en arm ska ha.
jag skriver igen när sköterskan ringt - och annars mår jag bra. kramis alla där ute i halkan och även de som är i värmen

1 kommentar:

Around the world with Alice sa...

Usch då! Stackare :(
Puss och kram